לאחרונה אני רואה הרבה שלקוחות שלי או אפילו בוני אתרים בתחילת דרכם לא יודעים איך מאפשרים תהליך של סליקת כרטיסי אשראי בחנות שהם בונים להם או ללקוחות שלהם. במאמר זה אנסה להסביר טיפה מושגים ולהציג את התהליך אותו צריך לעבור הלקוח ובונה האתרים מתחילתו ועד סופו.

מדוע סליקה באינטרנט?

סליקה באינטרנט הינו תהליך שרבים פוחדים ממנו עקב פריצות לאתרים, אך לרוב זה עקב חוסר הבנה של למה צריך סליקה באינטרנט ואיך היא עובדת. סליקה באינטרנט הוא תהליך שאני ממליץ לכל בעל עסק אשר מוכר באינטרנט, בין אם חברה שעושה קידום או פרילנסר שנותן שירות. תהליך הסליקה באינטרנט מאפשר לכם להוסיף לאפשרויות התשלום שלכם עוד אופציה, אשר למרבית הלקוחות זה נוח וקל יותר מאשר לעשות העברה בנקאית, לשלוח שיק וכד׳.

לוגו של טלגרם הצטרפו לערוץ הטלגרם וקבלו עדכון כאשר מאמר חדש מתפרסם!

תשלום באשראי אומנם גורם לכם לרוב לקבל את הכסף בשוטף + 30 (שזה נורא בפני עצמו), אך זה מבטיח לכם קבלת תשלום מיידי ולא צריך להיכנס כל היום לבנק ולראות האם הלקוח כבר העביר תשלום, או להיות מתוסכל כי שירות הדואר בישראל על הפנים ואי אפשר לדעת מתי השיק שהלקוח יגיע בהנחה שהוא באמת שלח ולא מושך אתכם ומנצל את המצב.

סליקה באשראי מאפשרת לכם גם סוג של לנהל תזרים מזומנים בעסק, אתם יודעים מראש שהכסף מהלקוח הספציפי הזה יכנס בתאריך מדוייק ולכם ניתן להתנהל יותר חכם בנושא כמה ייכנס החודש וזה יאפשר לכם להתנהל יותר נכון מבחינת הוצאות.

סליקה באינטרנט – מושגים שכדאי להכיר

כאשר מדברים על סליקה באינטרנט, ישנם מספר מושגים אשר כדאי להכיר.

  1. חברת אשראי – אחת משלוש חברות האשראי הגדולות בארץ, דרכן נקבל את האישור לבצע סליקה באינטרנט.
  2. שער סליקה – חברה אשר אחראית לממשק בין האתר שלנו לחברת האשראי ולשב״א.
  3. מודול סליקה – במידה ואתם לא מעוניינים להשקיע עכשיו זמן רב בפיתוח התממשקות לחברת שער הסליקה שבחרתם ניתן לרכוש מודול מוכן.
  4. עמוד סליקה עמוד מאובטח בהצפנה גבוהה מאוד אשר בו הגולש ממלא את פרטי האשראי אשר ישלחו לחברת האשראי ולשב״א לצורך אישור העסקה.
  5. IPN – פרוטוקול אשר אחראי לשלוח לאתר אישור כי העסקה הקבלה ובוצעה בהצלחה.

תהליך רישום לסליקה באינטרנט

שלב ראשון – בחירת שער סליקה

בשלב הראשון עלינו לבחור את שער הסליקה דרכו אנו רוצים לבצע את הסליקה באינטרנט, ישנן מעל ל-10 חברות שונות אשר מספקות את שירות זה, אני חייב להמליץ על פלאקארד, הם חברה מעולה עם מחיר סביר ועם שירות מעולה. בשלב זה צריך לבחור מול מי הולכים לעבוד, אז כן אפשר לעשות סקר שוק, להתקשר לחברות ולקבל הצעת מחיר.

בשלב זה אנו רק צריכים לדעת מול מי אנו הולכים לעבוד מכיוון שנצטרך לשלוח להם טופס שהם יחתמו לנו על מנת שנוכל לפתוח תיק סליקה.

שלב שני – פתיחת תיק סליקה

השלב הבא הוא השלב המשמעותי ביותר, בשלב זה נצטרך לבחור את אחת מחברות האשראי הגדולות בארץ – ישראכרט, לאומי או ויזה. לאחר שבחרנו את הספק איתו אנו רוצים לעבוד ניצור עימם קשר על מנת להתחיל את התהליך. לאחר שיחת הטלפון עם אחד הנציגים, תתבקשו להדפיס טופס בקשת הצטרפות, למלא אותו ולפקסס אליהם חזרה.

טופס זה יכלול לרוב את פרטי העסק, פרטי האפליקציה או האתר בו נרצה להטמיע את הסליקה, את אופי הפעילות (או במילים יפות יותר מה אתם הולכים למכור, האם יש אחריות וכד׳) ולבסוף טופס אישור חברת שער הסליקה שלכם. לאחר מילוי הפרטים שלכם ושאר הפרטים יש לשלוח את הטופס לחברת שער הסליקה שבחרתם על מנת שהיא תמלא את החלקים שלה ולבסוף תחזיר לכם אותו חתום. כאשר קיבלתם את הטופס חתום והכל מולא תתבקשו לפקסס את הטופס לחברת הסליקה חזרה להמשך תהליך ההצטרפות.

לאחר שהטופס התקבל ואושר כי הכל בסדר יצור עימכם נציג מכירות מטעם חברת הסליקה לתיאום פגישה פרונטלית. לפגישה זו לרוב תתבקשו להביא אישור עוסק, אישור בעלות חשבון בנק או שיק על שמכם עם פרטי חשבון הבנק ואת הטופס שמילאתם. במהלך הפגישה הנציג ישמע את הצרכים שלכם, מה אתם הולכים למכור ולפי היקף המכירה החודשי המוערך תקבע לכם שיעור עמלת הסליקה – שיעור זה נע לרוב בין 1.5% ל-2.5%.

בפגישה עצמה או לאחר יום תקבלו את מספר תיק הסליקה שלכם אותו תצטרכו להעביר לחברה אשר תהיה שער הסליקה שלכם.

שלב שלישי – פתיחת חשבון בשער הסליקה

לאחר קבלת מספר תיק הסליקה, נוכל להתקדם ולפתוח חשבון בחברת שער הסליקה אותה בחרנו. בשלב זה נצטרך ליצור קשר עם חברת שער הסליקה בשנית ולהתחיל את תהליך ההצטרפות. תהליך זה יכלו לרוב מילוי של טופס אחד או שניים והגדרת שיעור התשלום החודשי אשר תשלמו עבור השירות. לרוב שיעור זה ינוע בין 59 ש״ח ל-79 ש״ח – תלוי באילו שירותים ותנאים תחליטו שתרצו.

לאחר חתימה על הטפסים ופתיחת החשבון תקבלו מחברת שער הסליקה 2 דברים לפחות:

  1. פרטי מסוף – מספר מסוף, שם משתמש וסיסמא.
  2. פרטי ממשק דו״חות – פרטי התחברות לממשק הדו״חות בו ניתן יהיה לראות דו״חות סליקה ולבצע פעולות כמו החזר וכד׳.

שלב רביעי – רכישת מודול סליקה

במידה ואנחנו מדברים על אתר חנות אשר מבוסס על WooCommerce נצטרך לרכוש מודול סליקה אשר יאפשר לנו להטמיע את עמוד הסליקה באתר ע״י iframe או ע״י redirect. קיימים מספר ספקים אשר מוכרים את מודולים של סליקה אך הגדול מביניהם הוא 10bit. לפני רכישת המודול מומלץ לבדוק האם קיים מודול חינמי או בהנחה דרך חברת שער הסליקה שלכם. במידה וסגרתם עם חברת פלאקארד, יש מודול סליקה חינמי מעולה אשר אותו פיתח עידו פרידלנדר וניתן להוריד אותו בקישור הבא.

כעת כל שניתן הוא להתקין את התוסף ולקנפג אותו, במידה ואינכם יודעים כיצד לקנפג את התוסף, חברת שער הסליקה שלכם תשמח לעזור לכם ללא עלות.

שלב חמישי – בדיקת תהליך הסליקה

לפני השקת האתר מומלץ לבצע בדיקה של תהליך הסליקה ולראות שהוא עובד מקצה לקצה, ניתן לעשות זאת ע״י בקשת פרטי מסוף טסטים אשר אותם נמלא במודול סליקה שרכשנו על מנת לבצע בדיקה עם כרטיס אשראי של בדיקות (גם אותו ניתן לקבל מחברת שער הסליקה), ורק לאחר שרואים כי הכל תקין, ניתן להחליף את פרטי מסוף הטסטים בפרטי המסוף האמיתי שלכם.

במידה ואתם ממש בחרדות מומלץ אפילו לעשות סליקה אמיתית עם המסוף האמיתי שלכם ולראות שהכל עובד חלק ושהסליקה של הכרטיס שלכם מופיעה בממשק דו״חות, לאחר מכן ניתן לבצע החזר דרך ממשק הדו״חות.

מה לבחור – iframe או redirect?

שאלה נוספת שצריכה להעסיק אתכם היא האם לבחור ב-iframe או ב-redirect. מרבית האנשים בוחרים ב-iframe כי זה נראה יותר טוב וזה עובד יותר טוב מבחינת מעקב המרות.
כאשר אנו מפנים את הגולש לעמוד סליקה (redirect), אנחנו מוציאים את הגולש מהאתר שלנו לעמוד סליקה מאובטח של חברת שער הסליקה, ולאחר סליקה מוצלחת או בעת ביטול עסקה הגולש מוחזר חזרה לאתר שלנו אשר יציג לו עמוד תודה או עמוד שגיאה. בעמוד תודה באתר לרוב מתקינים קוד המרות אשר בעזרתו ניתן לדעת מה ה-ROI וכמה אנשים רכשו ובאיזה סכום (אם מגדירים נכון), במידה והגולש הגיע דרך פרסום ממומן ויוצא מאתר לעמוד הסליקה החיצוני, פרמטר ה-GCLID לא חוזר חזרה וכך לא ניתן לספור בצורה אמינה את ההמרות.

כאשר עובדים עם iframe, לא צריך לדאוג לדבר הזה מכייון שהגולש לא עוזב את האתר בשום שלב, כאשר מגיע הזמן שצריך להפנות אותו לעמוד הסליקה, במקום זאת אנו מפנים אותו לעמוד פנימי באתר אשר כולל את עמוד הסליקה בתוך iframe.

סיכום

תהליך הצטרפות לשירותי הסליקה באינטרנט הוא תהליך יחסית ארוך (יכול לקחת לפעמים חודש או יותר), אך הוא יחסית פשוט. חשוב לנסות להתמקח עם חברת הסליקה ועם חברת שער הסליקה על מנת לקבל מחירים נמוכים יותר ולשלם להם פחות. כמה שתשלמו להם פחות, ישאר לכם יותר בכיס 🙂

דור צוברי

מתכנת מגיל 13, ומתעסק עם וורדפרס מגיל 18, אוהב לפצח אתגרים ולפתח דברים מורכבים על בסיס וורדפרס. עצמאי מגיל 16, מרצה ובלוגר. בזמן הפנוי שלי אוהב מאוד לקרוא קומיקס של MARVEL.

דור צוברי

תגובות לפוסט

כתיבת תגובה

תגובה אחת

  1. מיכאל

    מאמר מעולה ומקיף, היתי מוסיף הסבר אודות חיבור מודול חשבונית

    1. מחבר
      דור צוברי

      היי מיכאל,
      מה תרצה שיהיה כתוב שם? בעיקרון מרבית המודולים של הסליקה כוללים אפשרות להתממשקות לט.מ.ל בצורה מובנית.

  2. אודי

    מאמר מעולה, ממש ברור ומקיף. כל הכבוד

    1. מחבר
      דור צוברי

      תודה רבה אודי, שמח לשמוע! 🙂

  3. מני

    מצויין ותודה על ההמלצות.

  4. אלי

    כתבה מעולה !
    אשמח לדעת אם אתה ממליץ על פלאגין שמבצע mail to fax בעת רכישה. (יש לקוחות שמעדיפים לקבל את ההזמנה דרך הפקס).

    1. מחבר
      דור צוברי

      היי אלי,
      מחיפוש קצר שעשיתי בגוגל, מצאתי את המאמר הבא:
      https://keystonewebstudios.com/how-to-send-woocommerce-orders-invoices-by-fax-in-2018/

  5. ליאור

    אחלה מאמר!!

    1. מחבר
      דור צוברי

      היי ליאור!
      תודה רבה 🙂 מזמין אותך להירשם לעדכונים 🙂

  6. רן מצר

    הי דור
    מאמר מעולה. תודה!
    הערה אחת: מכיוון שכתבת שהמאמר פונה למפתחי/בוני אתרים (גם בתחילת דרכם), כדאי אולי להדגיש ולהבהיר שחלקו הגדול של המאמר מציין את הפעולות שצריך לבצע הלקוח עצמו. כל נושא סגירת החוזים מול חברת הסליקה וחברת האשראי (שלבים 1-3). למעשה החלק ה"אקטיבי" של בונה האתר הוא סעיפים 4 ו-5, הכוללים את הטמעת מודול הסליקה באתר.

    1. מחבר
      דור צוברי

      היי רן,
      תודה רבה! 🙂

      לגבי ההערה, אני מסכים, אך שים לב שזה פונה גם לנותני שירות, לכן זה תלוי גם בהם, אבל אני בהחלט אערוך את המאמר במהלך היום ואוסיף את ההערות, אז תודה רבה שוב 🙂

  7. ניב

    היי דור, תודה רבה על המאמר.

    אשמח לייעוץ/עזרה.
    במידה ואין לי חנות ווקומרס. האם ישנה אפשרות דרך חברת הסליקה לקבל את סיכום ההזמנה (חשבונית) למייל הלקוח + פרטי ההזנה למייל שלי?

    סליחה על השאלה במידה והיא אינה קשורה כל כך למאמר ?

    1. מחבר
      דור צוברי

      היי ניב,
      שמח לראות שאהבת את המאמר.

      במידה ואין לך חנות ווקומרס, יש לך בחלק מחברות שער הסליקה אפשרות להתממשק לחשבוניות של ezcount או ט.מ.ל. וכד׳.

    2. ניב

      היי דור,

      האם יש לך המלצה לאחת החברות שמספקות חשבונית?

    3. מחבר
      דור צוברי

      אני ממליץ אישית על חשבונית ירוקה, אבל אני מכיר חברת שער סליקה שמתממשקת אליהם באופן מובנה.

    4. ניב

      תודה רבה לך!!

  8. הירצת

    מאמר מעולה. אשמח ליותר מידע על דוגמאות בעבודה עם הIFRAME או הREDIRECT. החלק המעשי. למרות שאני יודעת שיש הבלי בין חברות הסליקה בפרמטרים בעיקר. אבל חסרים לי תמיד מדריכים בעניין בתהליך עצמו.
    מחכה להמשך מאמר…

    1. מחבר
      דור צוברי

      היי הירצת,
      איזה דוגמאות בעבודה תרצי בדיוק? בעיקרון אם את משתמש במודול מוכן, רובם עובדים בשיטת iframe, יש חלק אשר מאפשרים את הבחירה בין השניים.

  9. שלום בורלא

    מאמר מעולה!
    אפשר להוסיף את התוסף שלנו שנמצא גם במאגר: https://wordpress.org/plugins/woo-payplus-isr-payment-gateway

    1. מחבר
      דור צוברי

      היי שלום,
      ממליץ לכם לעדכן את התוסף שלכם, הוא עודכן לאחרונה לפני שנתיים, היו שינויים מאז ב-API של WooCommerce וגם כמובן להוסיף אולי פיצ׳רים.
      כאשר התוסף יגיע ל-3 ללא תחזוקה הודעה שהתוסף לא עודכן קרוב ל-3 שנים ולא מומלץ להתקין אותו.