כל מפתח אתרים יגיד לכם שפיתוח של אתר מסחר אלקטרוני הוא לא דבר פשוט: מדובר באתר שצריך לכלול לפעמיים מאות מוצרים שונים ולכלול מערכת קטלוג על פי מאפיינים שונים כמו מחיר, מידות, צבעים, קטגוריות ועוד. כל זה בלי לדבר על מערכת ניהול הזמנות מאובטחת ועגלת קניות.
לכן, זה לא מפתיע שגם קידום בגוגל של אתר e-commerce אינו משימה פשוטה.

בכל עמודי המוצרים שאנחנו מטפלים בהם חייב להיות מספיק תוכן רלוונטי על מנת שגוגל יוכל להעלות אותו בתוצאות כאשר מישהו מקליד חיפושים רלוונטיים, וזה כולל גם תמונות. מעבר לכך, האתר חייב להיות גם מהיר ומותאם למובייל בשביל שהגולשים לא יצטרכו לחשוב פעמיים אם לקנות בו ויוכלו לעשות זאת בצורה מהירה ובטוחה.

נזכיר שעבודת קידום האתרים (SEO) מתחלקת בגדול לשתיים: אופטימיזציה של האתר עצמו (on page) ואופטימיזציה מחוץ לאתר (off page). כל מה שקשור לבניית האתר הוא למעשה החלק של ה-on page ובו נתמקד היום.

Bulk Edit

כשמדובר על קידום בגוגל, לפעמיים צריך לבצע שינוי של עשרות תגי Meta בבת אחת מכיוון שאלו בסופו של דבר האלמנטים החיצונים שהכי חשובים לגוגל מלבד התוכן של העמוד עצמו. אפשר כמובן להכניס גם מחרוזת קבועה שרק מילת המפתח תשתנה בה, אבל הכי טוב להשקיע בכל עמוד בנפרד על מנת שהטקסט בגוגל ייראה שיווקי ולא סתם כאילו רובוט כתב אותו…

באתרים גדולים עם אלפי מוצרים – ההמלצה היא להגדיר תבנית / שטנץ קבוע עבור כל סוג עמוד (קטגוריה, מוצר וכו') ובאופן הדרגתי לדרוס אותם על פי הצורך ולהגדיר כותרות ותיאורים מותאמים אישית על פי נושא העמוד.

מלבד עמודים, חייבת להיות גם מערכת זהה עבור תמונות. גוגל מאוד אוהב תגי ALT ואם שכחתם ליצור את התגים האלו בזמן שהעלאתם את התמונות, מאוד כדאי שתמצאו דרך לקצר את התהליך, במיוחד אם אתם לא משתמשים בוורדפרס ואין לכם מערכת לניהול מדיה.

כמובן שאתם לא צריכים לתת תג ALT לתמונות של אותם מוצרים בהבדלים קטנים כמו למשל צבע או גודל, אלא אם כן יש לכם את היכולת להשתמש במחרוזת אוטומטית בהתאם לקטגוריה של המוצר או השם שלו (כאן הטקסט צריך להיות בעיקר אינפורמטיבי ופחות שיווקי).

מהירות אתר

אתם בטח יודעים שיש המון טריקים להאיץ מהירות של אתרים, גם אם הם מורכבים יחסית והיום גוגל אוהב אתרים מהירים (או יותר נכון, מעניש אתרים איטיים). בכל מה שנוגע לחנויות וירטואליות, במיוחד על פלטפורמות עצמאיות (כמו למשל מג'נטו), רצוי לחפש את כל המודלים שמופעלים כברירת מחדל ולבדוק אם באמת חייבים להשתמש בהם. במערכות בהם יש תוספים חיצונים, עדכון לגרסאות האחרונות הוא לא רק חשוב לאבטחה, אלא עשוי להאיץ את האתר.

מנגד, יש מצבים בהם אפשר להתקין תוסף או מודל מסוים במקום כמה מודלים בודדים, גם אם מדובר בגרסת פרו שצריך לשלם עליה כמה שקלים.

עמודי 404

גם באתרים הכי גדולים יכולים להיות הרבה קישורים שבורים, ואם עוד לא נרשמתם לסרצ' קונסול של גוגל, זה הזמן לעשות את זה ולראות כמה קישורים שבורים יש לכם באתר (אפשר גם לבדוק עם תוכנות חיצוניות כמו למשל Screaming Frog אם אתם רוצים לראות את הרשימה המפורטת).

כאשר אתם יוצרים את הודעת השגיאה (אל תשאירו את העמוד המכוער שהשרת יוצר), הוסיפו קישורים לחלקים מרכזיים באתר ותיבת חיפוש. אתם יכולים גם לעצב את העמוד ולהפוך אותו ליותר מזמין ולשלב איזה משפט או איור משעשע. הנה כמה דוגמאות נהדרות.

איך להציג את המידע בעמודי המוצרים

מבחינת גוגל, הטקסט שמופיע בראש העמוד לפני הגלילה הוא הכי חשוב, ולכן עדיף שהתיאור של המוצרים או הקטגוריות יהיו שם. הרבה אתרי איקומרס בכלל לא מזינים טקסט לעמודי קטגוריה – לרוב מדובר בטעות פטאלית מבחינת קידום.

לטקסט זה יש משקל גבוה שכן הוא "מספר" לגוגל על מה העמוד מדבר. עמודי קטגוריה הם בדרך כלל עמודים רזים בתוכן למעט התקציר של כל מוצר שקיים גם בעמוד המוצר עצמו. לכן, על מנת לתת נפח וערך ייחודי לעמודי קטגוריה (ועל הדרך לבצע בהם אופטימיזציה עבור מילות מפתח ספציפיות) – ההמלצה היא להכניס מלל, מעל או מתחת למוצרים, ועדיף שיהיה כמה שיותר מעניין ולא בנאלי / מועתק מהמתחרים שלכם.

אם יש טקסט מאוד ארוך ואין בררה, אפשר לשים אותו גם בחלקים נמוכים יותר או בצד.

אמזון עושים את זה בצורה מצוינת, שימו לב איך העמוד שלהם בנוי : במרכז יש תמונה גדולה של המוצר עם אפשרות להגדיל אותה אפילו יותר במעבר עם העכבר (כל ספריית JS פשוטה יכולה לעשות את זה). בצד יש כותרת בולטת עם המפרט של המוצר שבדרך כלל אמזון כותבים בעצמם (בניגוד לרוב האתרים שלוקחים את המפרט של היצרן), השם של היצרן עם קישור לכל המוצרים שלו ותיאור ארוך יחסית.

אמזון גם כותבים את המחיר הרגיל, דמי משלוח, מחיר מיוחד לחברי פריים, דמי משלוח למדינות אחרות וכו'. זה אולי לא קריטי מבחינת SEO, אבל אין ספק שזה מגדיל להם את המכירות ומספר הגולשים שמצטרפים לתכנית.

בחלק התחתון יש תיאור של היצרן, מוצרים דומים, השוואה טכנית למוצרים מאותה הסדרה, שאלות ותשובות וביקורות של גולשים. כל המידע הזה לא רק מעודד עוד רכישות, אלא גם בונה את הקישורים הפנימיים בצורה מצוינת ומוסיף עוד נפח לעמוד.

כמובן שהאתר שלכם לא חייב להיות בומבסטי כמו אמזון (במיוחד אם הוא פונה לשוק המקומי), אבל אתם יכולים ללמוד הרבה מהפורמט שבה היא מציגה את המוצרים ולהבין למה היא נחשבת לסטנדרט בתחום.

רשתות חברתיות

בדרך כלל אין לפייסבוק בעיה לאחזר דפים שאנשים משתפים מאתרים באמצעות ה-Open Graph שלו, אבל רק ליתר בטחון, הציבו את התגים האלו בקוד של האתר באופן דומה לאלו של גוגל. עבור מי שמשתף בטוויטר, צרו כתובות קצרות באופן אוטומטי אם אתם לא רוצים לקבל ציוצים חתוכים.

אבטחה

כמו שאתם בטח יודעים, אבטחה היא עניין רציני מאוד שבעידן של מלחמות הסייבר אי אפשר להקל בו ראש. לא מספיק רק להתקין תעודת SSL, ויש עוד דברים שחובה לעשות, לדוגמה:

  • גיבוי של מסד הנתונים באופן יום יומי
  • הצפנת סיסמאות, לעולם אל תשמרו את הסיסמאות של המשתמשים בלתי מוצפנות
  • מניעת ניסיונות תקיפה מסוגים שונים דרך שירותים כמו CloudFlare, סינון כתובות IP וכו'
  • שינוי כתובת ברירת המחדל של לוח הבקרה (wp-admin וכו') או הגנה נוספת על ספריית האדמין דרך קובץ ה-.htaccess
  • עדכון גרסאות של מערכת ה-CMS, התוספים וכו'
  • עדכון לגרסה האחרונה של PHP (אתם תמיד יכולים לעבור לחברת אחסון אחרת אם עושים לכם פרצוף…)

ושוב, אם אתם רוצים להיות בטוחים שגוגל לא יסיר את האתר שלכם מהאינדקס או יציג התראה בפני הגולשים, בקשו לקבל התראות בדואר דרך לוח הבקרה של הסרצ' קונסול.

כתב אורח: דניאל זריהן

עוסק בקידום ושיווק באינטרנט כבר מעל 10 שנים, בעל חברת קידום אתרים ואחד מהבלוגים הפופולאריים בתחום. אוהב לבנות אתרים מוזרים ולראות איך גוגל מגיב בשעות הפנאי.

תמונה של דניאל זריהן

תגובות לפוסט

כתיבת תגובה

תגובה אחת

  1. דור

    מאמר מתומצת וקולע.
    האם תגיות meta עדיין חשובות ונספרות על ידי Google לצורכי קידום?

    1. דור צוברי

      לדעתי כן, אין סיבה שלא, הרי בסופו של דבר גוגל רוצים לתת לך שליטה (אומנם קטנה) באיך יראו תוצאות החיפוש שלך.

    2. מחבר
      דניאל

      היי דור, כמובן – בעיקר תגיות Title + Description

  2. טל יערי

    היי דניאל,
    הורדתי את התוכנה Screaming Frog, אשמח אם תוכל להסביר לי איך אני מוצא שם האם יש לי 404 באתר.

    1. מחבר
      דניאל

      היי טל, לאחר שהתוכנה מריצה סריקה על האתר, אתה הולך ללשונית Response codes ומסנן לפי קוד 4XX – שם תמצא את כל שגיאות ה404 שיש באתר. בהצלחה 🙂

    2. טל יערי

      תודה רבה! עזרת לי המון!