ווקומרס הינו אחד מפתרונות איקומרס (eCommerce) הנפוצות כיום, במיוחד בארצנו הקטנטונת.
איקומרס (eCommerce) הינה המילה החמה בשנים האחרונות בקרב מפתחי אתרים ובעלי עסקים.
עסק אשר מוכר מוצרים ו/או שירותים אשר אין לו חנות איקומרס, מפסיד לקוחות רבים.

מה זה ווקומרס?

ווקומרס (WooCommerce) הינו תוסף איקומרס הכי פופולרי שיש כיום לוורדפרס.
עצם היותו תוסף לוורדפרס תרם רבות לפופולריות שלו מכיוון שהתוסף מאפשר לכל אדם להרים אתר מסחר וירטואלי יחסית מהר מאוד לעומת המתחרים שלה.

התוסף יצא לראשונה בשנת 2008, ומאותה השנה צבר פופלאריות רבה עקב פשוט השימוש והקמת אתר מסחר וירטואלי. בשנת 2015 החברה מאחורי ווקומרס העונה לשם WooThemes נמכרה לחברת Automattic וכיום היא חלק בלתי נפרד ממנה.
כיום התוסף מפותח ע״י חברת Automattic, אותה החברה מאחורי וורדפרס, והוא חולש על כ-27% מאתרי מהסחר הוירטואליים (לפי נתוני Buildwith).

ווקומרס הינו חינמי וניתן להוריד ולהתקין אותו בקלות בכל אתר מבוסס וורדפרס באמצעות כמה קליקים בודדים (3 קליקים, אבל מי סופר ?).

לוגו של טלגרם הצטרפו לערוץ הטלגרם וקבלו עדכון כאשר מאמר חדש מתפרסם!

הפיצ׳רים של ווקומרס

בברירת המחדל התוסף מגיע עם מספר פיצ׳רים מרכזיים אשר נדרשים בכל חנות:

  1. ניהול מוצרים – ניהול המוצרים מתבצע כמו ניהול פוסטים באתר וורדפרס, ניתן ליצור, לערוך ולמחוק, ניתן לשייך לקטגוריות ותגיות ספציפיות ועוד.
    בחלק מהפיצ׳רים של ניהול מוצרים ניתן להגדיר נתונים מתקדמים אודות המוצר כמו מק״ט, וריאציות מוצרים, נתונים פיזיים ועוד.
  2. ניהול הזמנות – הזמנות הינו אחד החלקים החשובים ביותר בתוסף, כאשר לקוח מסיים הזמנה באתר בעל החנות מקבל מייל עם פרטי ההזמנה.
    את אותם פרטי ההזמנה הוא יכול לראות בממשק הניהול של החנות ומשם הוא יכול להוסיף הערות, לשלוח עדכונים ללקוח ואף לעדכן את סטטוס ההזמנה.
  3. ניהול מלאי – לכל חנות אשר מוכרת מוצרים פיזיים, יש מלאי מסויים, ובעת הוספה או עריכת מוצר ניתן להגדיר את המלאי של אותו המוצר. כמובן שכאשר לקוח מזמין מוצרים אשר יש להם ניהול מלאי, ווקומרס תדע אוטומטית לעדכן את המלאי.
    במידה ולמוצר מסויים נגמר המלאי ניתן להגדיר מה יקרה – האם המוצר ירד מהחנות או שתתאפשר יצירה של רשימת המתנה למוצר.
  4. ממשק דו״חות – אחד הפיצ׳רים אשר חשובים מאוד לכל בעל חנות היא היכולת לנתח את הפעילות בחנות שלו.
    לווקומרס יש ממשק דו״חות המאפשר לבצע חיתוכים לפי זמן, קטגוריה, ואף מוצר וכך לקבל נתונים אודות תפקוד החנות שלו.
  5. אפשרויות משלוח – לתוסף יש אפשרות להגדיר עלויות משלוח שונות לפי איזורים גאוגרפיים.
    דבר אשר מאפשר לנו לשנות את עלות המשלוח לפי מרחק או יעד.
  6. אפשרויות תשלום – לתוסף יש המון הרחבות אשר מאפשרות לבעל החנות להתממשק לשירותי תשלום שונים, ביניהם PayPal, Stripe וכד׳.
  7. ועוד…
צילום מסך של עמוד הזמנה של ווקומרס

יתרונות וחסרונות התוסף

ווקומרס הינו אחד מפתרונות האיקומרס הנפוצים שיש, אך כמו לכל מערכת ובכל דבר בחיים, גם לתוסף יש יתרונות וחסרונות.
לווקומרס יש הרבה יתרונות וגם לא מעט חסרונות, הרשימה הבאה תציג חלק מהיתרונות והחסרונות העיקריים אשר יעזרו לכם להחליט האם ווקומרס תוכל לספק מענה לצרכים ולדרישות שלכם.

היתרונות של ווקומרס

ווקומרס תוכננה ופותחה בהשראת וורדפרס, כאשר פשטות השימוש היה הקו המנחה של מפתחי התוסף.
בעקבות כך, ממשק הניהול של ווקומרס הוא פשוט מאוד ודי ענייני, על אף שחלק יתלוננו שממשק הניהול של התוסף הוא מורכב, זה מכיוון שכנראה הם לא ראו את המתחרים (במיוחד את Magento).

מלבד זאת, לתוסף יש עוד מגוון רחב של יתרונות:

  • ניתן להוריד את ווקומרס ולהתקין אותו באתר תוך מספר דקות ואפילו תוך מספר שעות בודדות להעלות אתר סחר וירטואלי מלא.
  • לתוסף יש מספר נכבד מאוד של הרחבות אשר מאפשרות לבעלי החנות לקבל יותר כוח לידיים.
  • התוסף מתוחזק באופן קבוע ומידי כמה שבועות יוצאת גרסה חדשה אשר כוללת שיפורים ואפטימיזציה לפיצ׳רים קיימים.
  • עלות מפתח ווקומרס היא יחסית סבירה לעומת המתחרים שלה, וזאת עקב קלות ביצוע שינויים והתאמות בתוסף.
  • קוד התוסף הינו תחת רישיון GPL (קוד פתוח), מה שאומר שכל אחד יכול לתרום ולשפר את התוסף (לא בהכרח כל הצעה תתקבל, אבל בהחלט ניתן להוביל שינויים).
  • כמו שהוזכר לעיל, התוסף בבעלות של החברה מאחורי וורדפרס, מה שאומר שזה התוסף שהכי מתאים לעבוד עם וורדפרס.
  • ועוד…

החסרונות של ווקומרס

עם כל הכבוד לפופולריות של התוסף ולקלות השימוש שלו, עדיין לווקומרס יש את החסרונות שלה והמחלות שלה.

החסרון הבולט שלה היא זה שהיא לא באמת יכולה להתמודד עם חנויות ענק, כלומר, חנויות אשר כוללות המון מוצרים או וריאציות מוצרים.
שלא תבינו לא נכון, ווקומרס יכולה לתפקד גם עם 10,000 מוצרים, אך במקרים כאלו המסד נתונים מתנפח מאוד ומאוד מקשה על העבודה והניהול, וזאת בעיה שמאוד ידוע ובקרוב מאוד תגיעה הישועה כאשר ווקומרס יסיימו את הבדיקות וישחררו את הפיצ׳ר שיגרום לה לעלות לליגה של הגדולים.

פרט לבעיה הנ״ל, לתוסף יש עוד מספר חסרונות שכדאי להכיר:

  • ווקומרס מגיעה עם הפיצ׳רים הבסיסיים ביותר, אך לא תמיד זה מספיק לבעלי חנויות, על קל יהיה צריך לשכור מומחה ווקומרס אשר יפתח את הפיצ׳רים החסרים.
    לחילופין ניתן לרכוש אחד או יותר מההרחבות בתשלום אשר קיימות.
  • מוצרים עם וריאציות יכול להיות כאב ראש לא קטן, לפעמים כאשר מעדכנים את תכונות המוצרים יכול להגרם מצב שהוריאציות יאבדו סנכרון ואז יווצר וריאציות יתומות במסד נתונים.
  • תבניות המיילים של ווקומרס לרוב מאוד בסיסיות, ולא רספונסיביות, דבר אשר מקשה מאוד על בעלי חנות להתאים את המיילים הנשלחים לצרכים שלהם.
  • לצערי ישנם הרבה מפתחים אשר בונים תוספים או תבניות אשר לא נכתבים בצורה נכונה ותקינה לווקומרס.
    מצב זה יוצר יכול לגרום לבעיות כאשר מעדכנים את התוסף, והאתר יכול להישבר או פונקציונליות מסויימת לא תעבוד.
  • ועוד…

תחליפים ראויים לבניית אתר מכירות

כאשר רוצים להקים אתר איקומרס, WooCommerce הוא לא הפתרון היחיד שקיים בשוק.
ישנם מספר תחליפים אשר לכל אחד מהם יש את היתרונות והחסרונות שלו.
התחליפים הללו קיימים במישורים שונים ולכל אחד יש את העלות והמורכבות שלו.

להלן רשימה של מספר תחליפים ראויים:

  1. Magento – אחת המתחרות הישירות של ווקומרס, עלות הקמה לרוב יקרה ואורכת זמן.
  2. PrestaShop – מערכת קוד פתוח אשר פחות נפוצה בארץ, גם לה יש מגוון של תבניות והרחבות.
  3. Shopify – מערכת SaaS סגורה, אשר לה עלות חודשית, כמות התבניות והתוספים שלה מוגבלת מאוד.
  4. Wix Stores – גם כאן מדובר על מערכת סגורה אשר מופעלת ע״י Wix.
  5. OpenCart – מערכת קוד פתוח אשר פחות נפוצה בארץ.

האם ווקומרס מתאימה תמיד?

הגענו לשאלת מיליון הדולר שלשמה הגעתם, והתשובה לשאלה זאת היא – זה מורכב.
כאשר רוצים לבחור את הפלטפורמה המתאימה יש לקחת בחשבון מספר פרמטרים, ולא כסף היא לא השיקול העיקרי.

לרוב, איש מקצוע יגיד מה שצריך כדי לסגור את העסקה ולהתחיל לעבוד על האתר, אך איש מקצוע טוב יציג לכם את החלופות ויעזור לכם להחליט האם ווקומרס הוא הפתרון הראוי.

לרוב כאשר מתכננים אתר כאשר לחשוב קדימה ולהגיד מראש מה רוצים לעשות ומה יהיה בעתיד.
חשיבה קדימה היא אחד הכלים שיעזרו לכם לבחור את הפלטפורמה המתאימה לכם.

תרחיש א׳ – בחירה במערכת סגורה

לרוב אנשים חושבים שעדיף ללכת ולשלם בזול לפלטפורמות סגורות כמו iShop או Shopify, אך מהר מאוד הם מבינים את גודל הטעות.

אומנם לרוב החברות מאחורי המערכות הסגורות עוסקות בתחום איקומרס שנים, אך לרוב הם מציעות פיצ׳רים שהם מאוד גנריים.
הבעיה עם זה זה שבמידה ולאחר הקמת החנות, הלקוח צריך פיצ׳ר מיוחד כמו חישוב עלות משלוח לפי משקל, במערכות הסגורות הפיצ׳ר הזה כמעט ולא יהיה קיים.

זה מגיע למצב שהלקוח צריך להחליט האם לספוג את עלות המשלוח, או לגבות מראש מחיר גבוה אשר לרוב יגרום לעלייה בשיעור נטישת העגלה.

לפנות לפלטפורמות ולבקש מהם לפתח את הפיצ׳ר הזה יגרום לאחד משני הבאים – או שזה לא יפתוח או שיקח הרבה מאוד זמן.
לקום ולעזוב את הפלטפורמה לא יתן באמת את הפתרון מכיוון שאי אפשר לקחת את הקוד וללכת.

תרחיש ב׳ – בחירה בווקומרס

ווקומרס הינה הפלטפורמה השולטת בשוק בארץ, אך כמו שהסברנו למערכת יש מספר חסרונות אשר גורמים לנו לרצות לבחור במתחרים שלה. אחת הסיבות העיקריות היא כמות המוצרים וצורת העבודה של ווקומרס.

כאשר ניגשים לפרוייקט יש לקחת בחשבון את כמות המוצרים אשר אמורים להיות בחנות, לרוב ווקומרס יכולה להתמודד עם 1,000 – 2,000 מוצרים ללא בעיה.
נכון שישנם פתרונות כמו Object Caching, הקצאת משאבי שרת נוספים וכד׳, אבל בסופו של דבר זה לא פתרון שיכול לעבוד לאורך זמן בצורה מיטבית.

אני לא אומר שאין חנויות גדולות אשר משתמשות בווקומרס בליבה שלהם, אך מניסיון זהו תהליך לא קל בכלל אשר דורש תחזוקה קבועה ומתמידה.

מלבד כמות המוצרים, עניין תחזוק החנות (מבחינת ניהולית) הוא גם גורם שצריך לקחת בחשבון.
במידה ולמוצרים יש המון וריאציות ותכונות שונות, ווקומרס לא תמיד תתן את חווית המשתמש הטובה ביותר למנהל החנות.

סיכום

ווקומרס הוא אחד התוספים הכי אהובים עליי בכל מה שקשור לאיקומרס, הוא מאוד גמיש ובעל הרחבות רבות.
אך עם היתרונות שלו יש גם חסרונות שצריך לקחת בחשבון כאשר שוקלים להקים אתר מכירות.

אז מה דעתכם, מה הפיצ׳ר שאתם הכי אוהבים או שהכי חסר לכם בווקומרס?

דור צוברי

מתכנת מגיל 13, ומתעסק עם וורדפרס מגיל 18, אוהב לפצח אתגרים ולפתח דברים מורכבים על בסיס וורדפרס. עצמאי מגיל 16, מרצה ובלוגר. בזמן הפנוי שלי אוהב מאוד לקרוא קומיקס של MARVEL.

דור צוברי

תגובות לפוסט

כתיבת תגובה